Sigla USV


 

Titlul proiectului

Sistem informatic pentru controlul si verificarea autenticitatii produselor

Acronim

ATPROD

Modulul

Programul 4 - Parteneriate in domeniile prioritare

Contractor

Centrul National de Management Programe - CNMP

Numar contract

12082/01.10.2008

Rezultatele pe etape


 Etapa 1   Etapa 2   Etapa 3   Etapa 4 

Obiectivele celei de-a patra etape pot fi sintetizare astfel:

  • Finalizarea proiectarii si implementarii componentelor platforma web
  • Finalizarea proiectarii si implementarii arhitecturii RF pentru achizitia datelor
  • Realizarea aplicatiei server de date si baze de date distribuita
  • Proiectarea si realizarea prototipului sistemului ATPROD
  • Rezumatul etapei:

    Activitatea legata de proiectarea si implementarea componentelor platforma web a fost executata de cercetatorii colectivului partenerului P1 - Institutul National de Cercetare - Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti. In cadrul acestei activitati, o prima subactivitate a constat in proiectarea, adaptarea si prezentarea fluxului informational bidirectional pe traseul producator, distribuitor si comercianti urmand pasii pentru asigurarea trasabilitatii si verificarea autenticitatii produselor. De asemenea a fost finalizata structura bazei de date a sistemului de autentificare ATPROD si s-au stabilit procedurile aferente pentru gestionarea bazei de date.

    Activitatea legata de proiectarea si implementarea arhitecturii RF pentru achizitia datelor a fost executata de cercetatorii colectivului partenerului P2 - Universitatea Tehnica Gh. Asachi din Iasi. Cercetatorii au stabilit ca in cazul necesitatii realizarii trasabilitatii complexe, cu prelevarea mai multor marimi si stocarea unui volum mare de date sunt necesare etichete active. Astfel s-au propus, proiectat si realizat etichete active, echipate cu microcontrolere (uC) si memorie (RAM si ROM), alimentate de la baterii, atat pentru blocul logic cat si pentru partea de radio. Astfel de etichete sunt propuse a fi folosite la nivel de palet sau container, pentru vehicule si uneori pentru animale. S-a stabilit ca achizitia datelor de mediu se poate face numai cu sisteme echipate cu uC si memorie RAM cu capacitate suficient de mare, care au inclusi senzori sau la care se pot atasa (prin cabluri) senzori. S-au proiectat si realizat astfel etichete RFID cu senzori de temperatura si acceleratie (socuri). Acestea sunt echipate cu circuite din familia CC1010 pe 868MHz si CC2400 pe 2,45GHz, de la Texas Instruments. Sistemul pe 868MHz si asigura o raza de actiune a cititoarelor de peste 30m in interior, la putere maxima. Puterea se regleaza automat, in functie de distanta cititor - eticheta, pe baza caracteristicii RSSI. Livrabilele acestei activitati constau in: proiectul schemei electrice complete si un prototip al etichetei si a cititorului care functioneaza cuplat prin USC cu un calculator.

    Activitatea legata de realizarea aplicatiei server de date si baze de date distribuita a fost executata de cercetatorii colectivului partenerului P3 - S.C. PROING Suceava. Aceasta aplicatie a avut in vedere faptul ca trebuie realizat un sistem de achizitie distribuit a datelor de la portile de intrare/iesire de la fiecare producator, distribuitor sau comerciant, porti prin care trec produsele de la fabricare pana la vanzarea lor la consumatorii finali. La fiecare poarta de intrare/iesire a produselor se afla un server de date pentru citirea datelor de pe etichetele RFID ata?ate produselor care trec prin respectiva poarta. Citirea acestor date se realiza cu ajutorului unui cititor RFID care este conectat la un calculator prin intermediul unui port serial, USB sau Ethernet. Pe acest calculator ruleaza un server de date care preia informatii de la cititorul RFID si le transmite la serverul central. Astfel, cercetatorii au stabilit arhitectura finala a sistemului distribuit de achizitia a informatiilor de la etichetele RFID care trec pe la portile de intrare/iesire. Acest sistem este bazat pe doua tipuri de servere de date: server bazat pe specificatiile OPC clasice si server bazat pe specificatiile OPC.NET3.5. In realizarea aplica?iei a fost utilizat un framework WCF (Windows Communication Foundation) utilizat in principal pentru dezvoltarea de aplicatii orientate pe servicii, si OPC.NET.3.5 prin care se standardizeaza transmiterea prin WCF a informatiilor citite de la diferite retele industriale locale. S-a dezvoltat un server OPC .NET. 3.5 pentru achizitia datelor de la portilor de intrare/iesire si transmiterea lor la serverul central folosind reteaua internet sau o retea locala. Pentru transmiterea datelor achizitionate de la serverele locale catre serverul central folosind reteaua Ethernet s-a utilizat un wrapper OPC DA - OPC.NET.3.5.

    Activitatea legata de proiectarea si realizarea prototipului sistemului ATPROD a revenit coordonatorului proiectului Universitatea "Stefan cel Mare" din Suceava. In cadrul acestei activitati, in vederea finalizarii proiectarii au fost stabilite ultimele detalii legate de cerintele prototipului sistemului ATPROD si s-au proiectat o serie de contramasuri in vederea reducerii fenomenului de contrafacere a produselor si de comercializare a acestor produse contrafacute: serializare si trasabilitate, autentificarea produselor, asigurarea integritatii si securitatii lantului de aprovizionare, detectarea si eviden?ierea falsificarilor. Membrii echipei de cercetare a coordonatorului au finalizat apoi cadrul general de functionare al prototipului sistemului ATPROD si arhitectura generala a sistemului ATPROD. Pe baza cercetarilor din etapele precedente au fost stabilite cazurile de utilizare pentru prototipul sistemului. Proiectarea sistemului a avut la baza si o serie de scenarii, cel mai probabil a aparea in timpul functionarii sistemului ATPROD. Componentele sistemului, proiectate si/sau realizate atat de coordonatorul proiectului cat si de ceilalti 3 parteneri au fost integrate intr-un proiect general al sistemului de autentificare ATPROD.

Obiectiv 1: Proiectul urmareste realizarea unui sistem informatic, construit in jurul unei platforme web care sa asigure o modalitate simpla si sigura, pentru orice cumparator, in vederea autentificarii direct in magazin, a produselor de firma.
Obiectiv 2: Rezultatele se adreseaza companiilor care doresc sa obtina o platforma software capabila sa satisfaca simultan doua cerinte majore: protejarea drepturile de proprietate pe de o parte si implementarea unui sistem modern de urmarire a trasabilitatii produselor proprii, de pe alta parte.

Legaturi utile