Titlul proiectului
Sistem informatic pentru controlul si verificarea autenticitatii produselor
Acronim
ATPROD
Modulul
Programul 4 - Parteneriate in domeniile prioritare
Contractor
Centrul National de Management Programe - CNMP
Numar contract
12082/01.10.2008
Fisa produsului
In cadrul sistemului ATPROD se are in vedere stabilirea si stocarea in format electronic a caracteristicilor fiecarui produs de marca vehiculat pe lantul de distributie. Pentru aceasta se folosesc etichete RFID cu memorie adecvata. Frecventa de lucru a sistemului RFID poate fi atat in domeniul HF cat si in domeniul UHF. La finalizarea pe linia de fabricatie a unui produs, acestuia i se va atasa o eticheta RFID, in care se vor inscrie informatii specifice, aceste informatii urmand a fi inregistrate si in baza de date a producatorului. in momentul in care produsul este stocat intr-o magazie, in tag-ul RFID atasat se vor inscrie informatii legate de localizarea respectivului produs, informatii care vor fi salvate si in baza de date a producatorului. Similar, acest procedeu se poate extinde si la distribuitorii considerati in cadrul unui lant de aprovizionare. In acest mod se vor inregistra informatiile privind trasabilitatea produsului atat in eticheta de la nivelul produsului cat si in baza de date a producatorului. Sistemul va permite asistarea personalului de la nivelul depozitelor (asociate cu un lant de distributie particular), prin furnizarea in timp real a unor informatii legate de bunurile care se afla in custodia respectivului depozit (locatia fizica, informatii legate de sosirea si plecarea acestora, timpul cat au stat intr o anumita locatie etc.). Astfel, ca efect imediat, la nivelul depozitelor se va putea obtine informatia actualizata privind trasabilitatea oricarui element vehiculat pe lantul de aprovizionare. in acest fel, prin urmarirea produselor se elimina neajunsuri legate de falsificarea produselor, de pierderi, precum si de furtul acestora.
Sistemul permite urmarirea atat a produselor individuale cat si a coletelor (care contin mai multe produse in interior acestora). Durata de viata a unui produs incepe odata cu asocierea unui tag RFID la respectivul produs si introducerea acestuia in magazia producatorului si se termina odata cu vanzarea catre client, desi istoricul produsului se pastreaza in continuare. Astfel, produsul va fi identificat in sistem ori de cate ori clientul se intoarce, de exemplu, pentru operatii de service. in cazul in care un produs se identifica ca fiind fals, tag-ul asociat va fi marcat corespunzator in baza de date a producatorului, autentificarea respectivului produs esuand indiferent de utilizatorul care lanseaza operatia de autentificare.
Elementul principal al acestui sistem este procedeul de autentificare: cand un client doreste sa verifice autenticitatea unui produs, acesta citeste cu un cititor RFID portabil (conectat la telefon, PDA sau cititor RFID mobil), preia datele din eticheta produsului, date ce contin toate elementele legate de trasabilitatea produsului si le introduce intr-un program software instalat fie pe propriul echipament mobil (telefon, PDA) fie pe un terminal fix (laptop, PC) aflat la domiciliu sau chiar in magazinul de desfacere cu amanuntul.
Programul de autentificare realizeaza o legatura Internet cu baza de date a producatorului si compara datele citite de pe eticheta cu cele din baza de date. Daca datele sunt identice, clientul va fi informat rapid ca produsul este autentic, in caz contrar aparand un mesaj de alarmare (atat la producator cat si la client. Oricine ar dori sa introduca un produs contrafacut pe piata ar trebui sa aiba acces la codurile unice ale firmei producatoare si sa introduca in falsul transponder un traseu similar cu al produsului original. Acest lucru este simplu insa de verificat prin accesul on-line. In astfel de cazuri, fie codul ID este bun dar produsul este in alta locatie, fie produsul cu acel ID a fost deja vandut unui alt cumparator.
Sistemul permite urmarirea atat a produselor individuale cat si a coletelor (care contin mai multe produse in interior acestora). Durata de viata a unui produs incepe odata cu asocierea unui tag RFID la respectivul produs si introducerea acestuia in magazia producatorului si se termina odata cu vanzarea catre client, desi istoricul produsului se pastreaza in continuare. Astfel, produsul va fi identificat in sistem ori de cate ori clientul se intoarce, de exemplu, pentru operatii de service. in cazul in care un produs se identifica ca fiind fals, tag-ul asociat va fi marcat corespunzator in baza de date a producatorului, autentificarea respectivului produs esuand indiferent de utilizatorul care lanseaza operatia de autentificare.
Elementul principal al acestui sistem este procedeul de autentificare: cand un client doreste sa verifice autenticitatea unui produs, acesta citeste cu un cititor RFID portabil (conectat la telefon, PDA sau cititor RFID mobil), preia datele din eticheta produsului, date ce contin toate elementele legate de trasabilitatea produsului si le introduce intr-un program software instalat fie pe propriul echipament mobil (telefon, PDA) fie pe un terminal fix (laptop, PC) aflat la domiciliu sau chiar in magazinul de desfacere cu amanuntul.
Programul de autentificare realizeaza o legatura Internet cu baza de date a producatorului si compara datele citite de pe eticheta cu cele din baza de date. Daca datele sunt identice, clientul va fi informat rapid ca produsul este autentic, in caz contrar aparand un mesaj de alarmare (atat la producator cat si la client. Oricine ar dori sa introduca un produs contrafacut pe piata ar trebui sa aiba acces la codurile unice ale firmei producatoare si sa introduca in falsul transponder un traseu similar cu al produsului original. Acest lucru este simplu insa de verificat prin accesul on-line. In astfel de cazuri, fie codul ID este bun dar produsul este in alta locatie, fie produsul cu acel ID a fost deja vandut unui alt cumparator.